Geschreven door de redactie
Deze keer in de spotlight: Mérie Michels, regiocoördinator samenwerkende kenniscentra (Colo).
Colo is de vereniging van zeventien samenwerkende kenniscentra. Voor meer dan 40 branches verbinden zij bedrijfsleven, arbeidsmarkt en beroepsonderwijs.
We werken als kenniscentra landelijk en regionaal als strategische partners voor ministeries, gemeenten, sociale partners en beroepsonderwijs en werken vanuit de vraagkant.
Via de wettelijke taken en de leerbedrijven hebben wij een unieke link naar bedrijven en organiserend vermogen. Als regiocoördinator vertegenwoordig ik dit organiserend vermogen van de samenwerkende kenniscentra in de regio. In deze rol ben ik onder andere bezig met het inzichtelijk maken van sectorale initiatieven en mogelijkheden zodat we regionaal kunnen bijdragen aan een goede aansluiting op de arbeidsmarkt tussen vraag en aanbod.
Ik hoop dat het platform gedragen en ingezet wordt door overheid, onderwijs en bedrijfsleven zodat we meer zicht krijgen op de projecten en initiatieven die er zijn. Ik hoop en verwacht dat de regio hiermee een antwoord biedt op de knelpunten en kansen op de arbeidsmarkt. Daarbij heeft Limburg Talentrijke Regio mijns inziens een stuwende werking, d.w.z. dat de agenda aanzet tot breed handelen en een grotere spin-off zichtbaar wordt.
Ondanks de recessie en de jeugdwerkloosheid zijn dit tijden waarin kansen liggen voor een duurzame samenwerking tussen overheid, onderwijs en ondernemers. De sleutelwoorden zijn middelencoördinatie, integrale benadering en een gecoördineerde werkgeversbenadering. De kansen liggen in de samenwerking tussen partijen, daar vindt de echte innovatie en creativiteit plaats.
Samenwerking begint met vertrouwen. Deze regio verdient een doelmatige overlegstructuur tussen de overheid, onderwijs en ondernemers die leiden tot sociaal, economische prestaties.
Peter Rietbergen, manager UWV Werkbedrijf te Venlo, tevens manager Werkplein Venlo samen met Louis Litjens (gemeente Venlo).

Kledingbank Limburg streeft naar erkenningen die voorzien in de behoefte van de lokale en regionale arbeidsmarkt.
Graag zouden we met mw. Michels van gedachten willen wisselen over de juiste inzet van dienstverlening.
H. Verhees, projectmanager Kledingbank Limburg
06 - 34 761 408