Geschreven door de redactie
Deze keer in de spotlight: Peter Rietbergen, manager UWV Werkbedrijf Venlo.
In Venlo werken het UWV WERKbedrijf in de gemeente Venlo nauw samen in Werkplein Venlo. Werkplein Venlo is het trefpunt voor werkzoekenden en werkgevers. Wij bieden werkgevers informatie en voorzieningen bij het vinden van gekwalificeerd personeel. Werkzoekenden ondersteunen wij bij het vinden van werk.
Totdat zij weer aan het werk zijn, kunnen werkzoekenden bij ons terecht voor het aanvragen van een uitkering (WW, WWB). Voor werkgevers behandelen wij ontslagvergunningen en tewerkstellingsvergunningen.
Ons doel is zoveel mogelijk mensen aan het werk te helpen. Wij ondersteunen werkzoekenden met advies, informatie en re-integratiemiddelen. Werkgevers kunnen bij hun vraag naar personeel rekenen op dienstverlening op maat.
Wat ik belangrijk vind is dat we als 4 O’s (onderwijs, ondernemers, overheid en onderzoeksinstellingen) in de regio, nog meer dan we nu al doen, onze activiteiten op elkaar af stemmen. Ik merk regelmatig dat er de zelfde soort initiatieven genomen worden in de regio en dat daar geen afstemming over is. Dat is niet alleen erg inefficiënt, maar het is vaak voor onze gezamenlijke klanten erg onduidelijk. LTR kan een soort smeerolie zijn bij deze afstemming zodat we onze doelstelling: “steeds meer mensen aan het werk” kunnen realiseren.
Ik ben van mening dat er veel meer uit publiek- private samenwerking te halen is. In de mobiliteitscentra inzien we dat deze samenwerking zijn vruchten afwerpt. Werkgevers en (potentiële) werkzoekenden worden sneller geholpen en daardoor worden resultaten sneller gerealiseerd. Uiteindelijk moeten de activiteiten van de mobiliteitscentra onderdeel worden van de reguliere dienstverlening van de Werkpleinen. In Venlo zijn we aan het onderzoeken of we de arbeidsmarktproblematiek gezamenlijk sectoraal kunnen oppakken. Dit onderzoek loopt voor de volgende sectoren Transport- en Logistiek, Zorg en voor de Techniek. Deze sectorale samenwerking bestaat dan o.a. uit UWV, gemeente, onderwijs, kenniscentra en werkgeversorganisaties.
Ik roep ondernemers op om zoveel mogelijk (leer) banen bij de Werkpleinen bekend te maken. Alle hens aan dek is nodig om te voorkomen dat jongeren werkloos worden. Ook hier geldt voor mij samenwerken met alle partijen die er toe kunnen bijdragen dat jongeren snel aan de slag gaan met een baan en daar waar dat niet meteen mogelijk is met een stage of een opleiding zodat zij hun uitgangspositie op de arbeidsmarkt verbeteren.
Ik zou graag Gerard Berden in de spotlight zien. Gerard Berden is bestuurslid van Ondernemend Limburg.