Deze keer Linda Hendriks in de spotlights, projectleider van het Servicecentrum Leven Lang Leren Limburg en werkzaam bij Projectbureau ZuydPOOL, Hogeschool Zuyd:
Limburg kan alleen een talentrijke regio zijn én blijven als zoveel mogelijk mensen hun eigen mogelijkheden zien en hun talenten steeds verder ontplooien. Daarom stimuleert het Servicecentrum Leven Lang Leren Limburg bedrijven en instellingen om de talenten van medewerkers te herkennen en de ontwikkeling daarvan continu te bevorderen. Het Servicecentrum levert daarbij advies en ondersteuning in de praktijk.
Als Servicecentrum LLLL helpen we bedrijven en intermediairs om het competentieniveau van medewerkers in kaart te brengen. Daarbij kan het niveau van de opgedane kennis en ervaring formeel erkend worden met een ervaringscertificaat. Een volgende stap kan zijn om te kijken hoe medewerkers zich verder kunnen ontwikkelen. Het gaat bij voorkeur om leren op de werkplek, al dan niet in combinatie met een formele opleiding. Vervolgens helpen wij om de ontwikkeling van de medewerker zichtbaar te maken in een ePortfolio. Dit digitale portfolio is eigendom van de medewerker zelf, zodat deze het ook kan meenemen bij de stap naar een nieuwe baan.
Ik merk dat dit project veel enthousiasme losmaakt bij bedrijven en bij de deelnemers. ‘Eerst leren en dan werken’ is van oudsher het adagio. Na de oorspronkelijke opleiding houdt voor velen het formele leren op. Maar mensen blijven zich steeds ontwikkelen en het is ontzettend belangrijk om die groei te herkennen en te erkennen. Als mensen ontdekken dat ze nog veel meer mogelijkheden hebben in hun werkende leven, verhoogt dat de motivatie enorm. Het is geweldig om te zien hoe zij door dat besef kunnen opbloeien! Ineens komen zelfs banen in andere sectoren binnen handbereik. Dat is weer interessant voor sectoren die kampen met een tekort aan goed opgeleide arbeidskrachten. Ook voor werkzoekenden kunnen op deze manier nieuwe kansen ontstaan.
Ik verwacht dat Limburg Talentrijke Regio een belangrijk rol speelt in het coördineren en verbinden van de verschillende initiatieven in de regio op het gebied van Onderwijs en Arbeidsmarkt. We moeten niet langs elkaar heen werken maar met elkaar samenwerken. Uiteindelijk streven we allemaal hetzelfde doel na! In de praktijk is dit uiteraard niet eenvoudig. Ik verwacht dan ook dat LTR juist daarin een actieve rol speelt.
Limburg is in Nederland ‘koploper’ als het gaat om vergrijzing en ontgroening. Daardoor zijn wij - meer dan andere provincies - genoodzaakt om op een nieuwe manier te kijken naar de inzet en het behoud van ‘menselijk kapitaal’. Dat maakt ons innovatief en een voorbeeld voor anderen. Dat moeten wij ons goed realiseren! De manier waarop onderwijs, arbeidsmarkt en overheid samenwerken is in binnen- en buitenland uniek. Daar mogen wij trots op zijn. Tegelijkertijd kunnen we het nog verder uitbouwen, want ik ben ervan overtuigd dat we hierin nog grote stappen kunnen zetten.
Het Servicecentrum Leven Lang Leren Limburg brengt expertise op het vlak van leven lang leren bij elkaar en ondersteunt regionale ondernemingen en instellingen bij de toepassing in de praktijk. Geïnteresseerden kunnen contact met mij opnemen voor meer informatie of samenwerking ( Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. ).